Fotrutiner

1.

Tvätta och smörj dina fötter varje dag. Massera samtidigt som du smörjer.

2.

Klipp naglarna rakt av och inte för nära nagelkanterna. Fila så att de inte är för vassa.

3. Använd rymliga bekväma skor.

4.

Ta ett fotbad en gång i veckan. Gå till en fotvårdsspecialist med jämna mellanrum.

 

Fotrörelser

Övningar som hjälper dig att stå stadigt på jorden, livet ut.

1.

Rör foten fram och tillbaka i sidled. Ökar styrka och rörlighet i anklarna.

2.

Växla mellan att stå på ett ben, en minut i taget. Bra för balansen

3.

Plocka upp kulor från golvet med tårna. Ökar styrkan.

4.

Gå ner och upp på tå. Stärker fotvalven.

5.

Rulla trampdynorna över en fotrulle eller en golfboll.Bra för fotvalven.

6.

Sätt ett stramt gummiband över tårna och försök att spreta med dom.

7.

Knip ihop tårna och räta ut dem igen. Det stärker foten och motverkar tåkramp.

8.

Plocka upp pennor från golvet med tårna.

9.

Sitt på en stol, lägg en handduk på golvet och dra ihop den med tårna.

 

 

 

Att bry sig om fötter är ingen lyx.

Det är en nödvändighet.

Fötterna bär din kropp genom hela livet.

 

 

 

 

 

KH Medicinsk Fotvård, Strömstad Sjukhus plan 3 (Ingång Lasarettsgatan), Strömstad